Ofte stilte spørsmål om nettleie
Nettleie er det du betaler nettselskapet for å transportere strømmen hjem til deg. Nettleien går også til utvikling og drift av strømnettet.
Nettvirksomhet er definert som en monopoloppgave og nettleien er regulert av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Omtrent halvparten av nettleien du betaler, går til statlige avgifter. Disse avgiftene inkluderer merverdiavgift, avgift til Enova og avgift på elektrisk kraft (elavgift/forbruksavgift). Nettleien inkluderer også kostnader for drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet, samt kostnader til overliggende nett Statnett/Linja/Mellom for transport av strømmen til vårt nett.
Den variable delen av nettleien kalles energiledd og skal dekke kostnader som kan variere, for eksempel strøm som går tapt på veien når strømmen transporteres i nettet og en andel av nettselskapets faste kostnader.
Den faste delen av nettleien kalles fastledd og skal være slik at kunden dekker en rimelig andel av de faste kostnadene i nettet, slik som kostnader til bygging, drift, vedlikehold, måling, avregning og fakturering.
Reglene om nettleie finner du i forskrift om tariffer og rapporteringsplikt for omsetningskonsesjonærer § 14-2 (lovdata.no).
For mer informasjon om nettleie se NVE sine hjemmesider.
Nettselskap er pålagt å levere strøm til sluttbrukere som ikke har en kraftleverandør. Det kalles leveringspliktig kraftleveranse.
Ordningen sikrer at sluttbrukere uten en kraftleverandør ikke mister strømmen, for eksempel ved flytting, i situasjoner der kraftleverandøren ikke lenger kan levere strøm eller når sluttbrukeren ikke betaler strømregningen og kraftleverandøren avslutter leveransen.
Leveringsplikt er en midlertidig ordning, og skal derfor være dyrere enn om strømmen kjøpes fra en strømleverandør.
Strømstøtte for høye strømpriser gjelder for husholdninger og boligselskap, og innebærer at kundene får utbetalt et beløp basert på sitt eget strømforbruk time for time med tilhørende støttesats for sitt prisområde. Støttesatser og mer informasjon om ordningen finnes på nettsiden til Reguleringsmyndighetene for energi
Forslaget om Norgespris ble lansert tidligere i år, og er ment som et alternativ til strømstøttemodellen man har i dag. Les mer om Norgespris her.
Foretak med rett til fritak eller redusert forbruksavgift må legge fram følgende dokumentasjon årlig til nettselskapet:
Skjema for egenerklæring om rett til fritak eller redusert forbruksavgift.
Bekreftelse på næringskode fra Enhetsregistere.
Ved manglende dokumentasjon er nettselskapet pliktig til å fakturere med full avgift.
For mer informasjon se Skatteetatens nettsider.
Dersom du er uenig i noe ber vi deg ta kontakt med oss. Vi er tilgjengelig på telefon 71 68 95 70 mellom 8-15 hverdager og via e-post firmapost@netera.no
Ved en eventuell uenighet som ikke kan løses mellom deg som kunde og oss som selskap kan privatkunder klage til Elklagenemda, www.elklagenemda.no.
Du kan også bringe saken inn for Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Dersom du ønsker å produsere strøm selv til eget forbruk, men i deler av året har et overskudd som kan mates inn på strømnettet, kan du bli plusskunde.